Adio, roți: Drumul lin spre radierea definitivă a mașinii tale

Procesul de radiere a mașinii poate fi la fel de complicat ca un divorț neașteptat. De la birocrație excesivă până la implicații fiscale surprinzătoare, drumul spre adio definitiv este plin de provocări. Află pașii esențiali pentru a scăpa fără probleme de vehiculul tău.

Adio, roți: Drumul lin spre radierea definitivă a mașinii tale

Procesul de a-ți lua adio de la mașina care te-a însoțit ani de zile pe drumurile patriei poate fi la fel de complicat ca un divorț neașteptat. Românul când vede o mașină nouă la poartă se bucură, dar când trebuie să-și radieze vechiul companion de drum, parcă i se rupe sufletul – și nu doar din cauza birocrației absurde care îl așteaptă. Am trecut și eu prin acest proces de curând și pot spune că experiența mi-a lăsat un gust amar, dar și multe lecții pe care vreau să le împărtășesc.

De ce să-ți radiezi mașina? Cazuri când trebuie să spui adio roților

Există numeroase situații în care radierea unui autovehicul devine necesară, deși nu întotdeauna este și dorită. Cel mai frecvent motiv este, desigur, casarea – când mașina devine prea veche, reparațiile ar costa mai mult decât valorează vehiculul, iar ITP-ul devine un coșmar anual. Cum ar veni, mașina pur și simplu își trăiește ultimele zile de glorie pe drumurile României.

Un alt motiv comun este exportul autovehiculului în afara țării. Dacă ai vândut mașina unui cumpărător din străinătate, radierea temporară pentru export este obligatorie. Apoi mai avem situațiile în care autovehiculul a fost distrus complet într-un accident sau a fost furat și nu s-a mai recuperat. Doamne ferește să treci prin așa ceva, dar dacă se întâmplă, e bine să știi ce ai de făcut.

În cazul meu, decizia a venit după ce am calculat că în ultimele 6 luni băgasem în vechiul meu Logan mai mulți bani decât valorează mașina. Ultima picătură a fost când, în drum spre Predeal, s-a aprins beculețul de la motor și am rămas blocat pe marginea drumului. Mi-am dat seama atunci că a venit momentul să-mi iau adio de la credinciosul meu companion rutier de 15 ani.

Atenție!

Dacă nu radiezi mașina după ce o vinzi sau o casezi, riști să primești amenzi pentru neplata impozitului sau chiar pentru infracțiuni comise de noii proprietari care n-au trecut vehiculul pe numele lor. Nu sunt puține cazurile când oameni au aflat că mașina lor veche, vândută cu ani în urmă, a fost implicată în infracțiuni grave.

Radierea definitivă vs. radierea temporară: care e diferența?

Radierea definitivă

  • Scapi definitiv de obligațiile fiscale
  • Nu mai există riscul de a primi amenzi pe mașina respectivă
  • Procedură ireversibilă – mașina nu mai poate fi reînmatriculată

Radierea temporară

  • Folosită pentru export sau furt
  • Mașina poate fi reînmatriculată ulterior
  • Trebuie să prezinți dovezi privind motivul radierii

În esență, radierea definitivă înseamnă că vehiculul nu va mai circula niciodată pe drumurile publice din România. Este cazul mașinilor care ajung la programul Rabla sau sunt casate la centrele autorizate. Radierea temporară, pe de altă parte, se face când mașina este exportată sau furată, dar există posibilitatea ca ea să fie reînmatriculată ulterior.

Birocrația românească: cum să navighezi în labirintul radierii

Întotdeauna când vine vorba de instituții publice românești, pregătește-te de ce e mai rău și vei fi plăcut surprins dacă lucrurile merg ușor. Procedura de radiere nu face excepție. Primul pas este să mergi la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) din județul tău. Teoretic, poți face o programare online pe site-ul DRPCIV, dar practic, sistemul de programări funcționează când vrea el.

Când am mers să-mi radiez Loganul, am ajuns la 6:30 dimineața să prind rând, deși aveam programare pentru ora 10:00. Ghici ce? A fost o decizie înțeleaptă. La ora 10:00, erau deja peste 20 de persoane care așteptau cu programare la aceeași oră. Cum ar veni, programarea online la DRPCIV e ca promisiunile politicienilor în campanie – există doar în teorie.

Documentele necesare pentru radierea definitivă:

  • Cererea de radiere (se obține de la ghișeu sau online)
  • Certificatul de înmatriculare al vehiculului
  • Plăcuțele cu numerele de înmatriculare
  • Cartea de identitate a vehiculului
  • Actul de identitate al proprietarului
  • Dovada predării vehiculului pentru casare (dacă e cazul)
  • Taxa de radiere (între 10-15 lei, se poate achita și la ghișeu)

Știai că…

Dacă ai pierdut plăcuțele de înmatriculare sau certificatul de înmatriculare, trebuie mai întâi să declari pierderea la Poliție și să obții un document doveditor, care va înlocui documentele lipsă în procesul de radiere.

Programul Rabla: merită sau nu?

Un drum frecvent spre radierea mașinii este programul Rabla. Este, teoretic, o soluție elegantă – predai mașina veche, primești un voucher pentru una nouă, și toată birocrația radierii este gestionată de dealer-ul auto. Dar este cu adevărat avantajos?

În 2022, am vrut să intru în programul Rabla cu vechiul meu Logan. Valoarea voucherului era de 7.500 lei, ceea ce părea tentant. Însă, după ce am făcut calculele, mi-am dat seama că aș fi obținut mai mult dacă vindeam mașina unui „băiat descurcăreț” care cumpără vehicule vechi pentru piese. Mi-a oferit 1.200 de euro (aproximativ 6.000 lei la vremea respectivă), iar pe lângă asta, dealerii adăugau o „taxă de administrare Rabla” de aproximativ 500-700 lei. Așadar, diferența reală era minimă și nu justifica efortul.

Plus că, folosind voucherul Rabla, erai obligat să cumperi de la dealer-ul respectiv, ceea ce îți limita opțiunile de negociere. Dealerii știu că ai voucherul și deseori „ajustează” prețul mașinii noi astfel încât să absoarbă cea mai mare parte din valoarea lui.

Concluzia mea despre Programul Rabla

Merită doar dacă:

  • Mașina ta veche valorează foarte puțin pe piața liberă (sub 4.000 lei)
  • Oricum aveai de gând să cumperi de la dealer-ul respectiv
  • Nu ai timp sau răbdare să te ocupi personal de procesul de radiere

Alternativa la radiere: transformarea mașinii în „mașină de epocă”

Dacă mașina ta are peste 30 de ani vechime și este într-o stare bună de conservare, există o alternativă interesantă la radiere: poți obține certificatul de mașină de epocă (vehicul istoric). Acest statut special îți permite să păstrezi mașina înmatriculată, dar cu beneficii fiscale semnificative.

Procedura nu este una simplă și necesită o inspecție tehnică specializată realizată de Retromobil Club România, organizația abilitată să emită atestate de vehicul istoric. Mașina trebuie să fie în stare originală sau restaurată conform specificațiilor de fabrică, iar piesele înlocuite trebuie să fie conforme cu cele originale.

Un vecin de-al meu are o Dacia 1300 din 1979, pe care a restaurat-o complet. A obținut statutul de vehicul istoric și acum plătește un impozit simbolic, iar mașina sa a devenit un adevărat obiect de colecție, crescând în valoare de la an la an. Sigur, nu orice rablă poate deveni vehicul istoric, dar dacă mașina ta are potențial și valoare sentimentală, merită explorată această opțiune.

Când radierea devine un coșmar: cazurile speciale

Există situații când procesul de radiere se transformă într-un adevărat calvar birocratic. Cel mai frecvent caz este cel în care proprietarul de drept al mașinii a decedat, iar moștenitorii trebuie să radieze vehiculul.

Un prieten a trecut prin această situație după decesul tatălui său. Pe lângă durerea pierderii, a trebuit să se lupte cu birocrația pentru a radia o Dacia veche care zăcea în curtea casei părintești. Procedura a durat aproape 6 luni și a necesitat:

  • Obținerea certificatului de deces

  • Deschiderea procedurii succesorale

  • Obținerea certificatului de moștenitor

  • Transcrierea mașinii în patrimoniul moștenitorilor

  • Abia apoi radierea propriu-zisă

Alt caz problematic este când mașina a fost vândută cu ani în urmă, dar noul proprietar nu a transcris-o pe numele său și acum vechiul proprietar primește amenzi sau somații de plată a impozitului. În acest caz, radierea poate fi făcută doar cu implicarea ambelor părți sau prin hotărâre judecătorească, ceea ce complică enorm procesul.

Sfat practic

Niciodată să nu vinzi o mașină fără să mergi personal cu cumpărătorul la DRPCIV pentru a face transcrierea pe loc. Altfel, riști să rămâi responsabil pentru orice face noul proprietar cu mașina ta.

Implicațiile fiscale ale radierii: cum scapi de impozit

Un aspect pozitiv al radierii este că, odată finalizată, nu mai datorezi impozit pentru vehiculul respectiv. Totuși, există câteva aspecte fiscale de care trebuie să fii conștient.

În primul rând, radierea nu te scutește retroactiv de impozitele datorate până la data radierii. Dacă ai restanțe, acestea trebuie plătite. De asemenea, în funcție de data radierii, s-ar putea să trebuiască să plătești impozitul pentru întregul an sau doar pentru o fracțiune.

De exemplu, când mi-am radiat Loganul în iunie 2023, am fost surprins să aflu că încă datoram impozitul pe întregul an. La primărie mi s-a explicat că, conform Codului Fiscal, impozitul se calculează pentru întreg anul dacă radierea se face după 31 martie. Doar dacă radiezi mașina în primul trimestru al anului poți evita plata integrală a impozitului.

Cum se calculează impozitul după radiere?

Calculul impozitului în cazul radierii se face conform următoarelor reguli:

Radiere în trimestrul I

Nu se datorează impozit pentru anul în curs

Radiere în trimestrul II

Se datorează impozit pentru întreg anul

Radiere în trimestrul III

Se datorează impozit pentru întreg anul

Radiere în trimestrul IV

Se datorează impozit pentru întreg anul

Această regulă este una dintre multele absurdități ale sistemului fiscal românesc. Logica ar spune că ar trebui să plătești impozit doar pentru perioada în care ai deținut efectiv mașina, dar… suntem în România, și logica rareori se aplică în relația cu statul.

Ce se întâmplă după radierea mașinii?

După ce ai finalizat procedura de radiere, primești un certificat de radiere care atestă că vehiculul a fost șters din evidențele de înmatriculare. Acest document trebuie păstrat, deoarece poate fi necesar în viitor pentru a dovedi că nu mai ești responsabil pentru mașina respectivă.

În cazul radierii pentru casare, centrul REMAT îți va elibera un certificat de distrugere care, împreună cu certificatul de radiere, completează „dosarul de deces” al mașinii tale. Dacă radierea s-a făcut pentru export, documentele vor fi necesare pentru înmatricularea vehiculului în țara de destinație.

Când mi-am radiat Loganul, am fost surprins să constat că procesul propriu-zis la DRPCIV a durat doar 15 minute, după 3 ore de așteptare. Funcționara mi-a înmânat certificatul de radiere și m-a expediat rapid, parcă bucuroasă că mai scapă de un dosar. M-am simțit oarecum nostalgic – 15 minute pentru a pune punct unei relații de 15 ani cu mașina care mă dusese în atâtea locuri.

Concluzie: Ultimul adio pentru mașina ta

Radierea unui vehicul este, în esență, ultimul act dintr-o relație care, pentru mulți dintre noi, transcende simplul statut de proprietar-obiect. Mașinile noastre sunt martore ale unor momente importante din viață – primul copil adus acasă de la maternitate, vacanțe memorabile, drumuri de noapte când ai avut nevoie de un refugiu mobil.

Să-ți iei adio de la mașina ta poate fi un moment emoționant, dar procesul birocratic anost ne readuce rapid cu picioarele pe pământ. În România anului 2023, radierea unui vehicul rămâne o procedură complicată, dar necesară pentru a evita probleme ulterioare.

Indiferent dacă alegi să-ți casezi mașina prin programul Rabla, să o vinzi pentru piese sau să o transformi într-un vehicul istoric, asigură-te că finalizezi corect toate procedurile legale. În caz contrar, s-ar putea să primești în continuare „cadouri” sub formă de impozite, amenzi sau alte responsabilități pentru un vehicul care nu mai este în posesia ta.

Și cine știe? Poate că noul început, cu o mașină nouă sau fără mașină deloc, va deschide un nou capitol plin de alte aventuri și experiențe. La urma urmei, nu vehiculele în sine contează, ci drumurile pe care alegem să le parcurgem cu ele.

Verifică-ţi maşina!

Verifică Rovinieta, ITP sau RCA prin
aplicaţia Evită Amenzi.

Primeşti şi notificări SMS înainte de expirare!

Distribuie:

Alte articole

Inima de fier: 7 secrete care dublează viața motorului tău în 2025

Descoperiți cum să prelungiți dramatic durata de viață a motorului mașinii dumneavoastră prin metode verificate de experți. Uleiuri sintetice, filtre premium și diagnosticarea preventivă sunt doar câteva dintre secretele care transformă inima vehiculului într-un mecanism de cursă lungă.

Dansul ploii: Tehnica pilotajului anti-acvaplanare

Descoperiți secretele tehnicii anti-acvaplanare și învățați cum să stăpâniți acel periculos dans al mașinii pe ploaie. Ghid esențial pentru șoferii care vor să evite momentele de groază când anvelopele plutesc pe apă, pierzând contactul vital cu asfaltul.

Agent Evita-Amenzi
Timpul de răspuns variază

Agent Evita-Amenzi
Salut 👋

Cum te pot ajuta?
1:40
×
Vorbeşte cu noi