Comori cu patru roți: Rarități auto ascunse pe drumurile României

Pe drumurile României se ascund adevărate comori pe patru roți: de la Dacii perfect restaurate și ARO-uri legendare, până la bijuterii comuniste care au supraviețuit timpului. Descoperă poveștile pasionaților care le-au salvat și transformă vechile "rable" în simboluri ale istoriei automobilistice românești.

Comori cu patru roți: Rarități auto ascunse pe drumurile României

Publicat pe 5 Iunie 2023 • Timp de citire: 12 minute

România, țara contrastelor, unde blocurile comuniste stau umăr la umăr cu vilele moderne, unde drumuri europene se termină brusc în ulițe de pământ, și unde, mai presus de toate, comorile automobilistice se ascund la tot pasul. Nu vorbim aici despre ultimul Lamborghini parcat ostentativ în fața Casei Poporului, ci despre adevăratele bijuterii pe patru roți care au supraviețuit deceniilor, revoluțiilor și, poate cel mai impresionant, gropilor din asfalt care fac slalom printre noi.

Dacia, dar nu cea de la vecinu’

Hai să începem cu vedeta locală, regina șoselelor noastre: Dacia. Nu, nu vorbesc despre Logan-ul pe care îl vezi la orice colț de stradă sau despre Dusterul care a devenit simbolul omului de succes din orașul de provincie. Vorbesc despre acele comori Dacia 1300 perfect restaurate, care arată mai bine acum decât atunci când au ieșit pe poarta fabricii de la Mioveni (pe vremea aceea Colibași, pentru cei care își mai aduc aminte).

Vara trecută, în drum spre mare, am rămas blocat într-un ambuteiaj epic la ieșirea din București. Clasic, nu-i așa? Stăteam acolo, fierbeam de nervi și de căldură când, deodată, în oglindă apare o splendoare turcoaz care se strecoară elegant printre mașini. O Dacia 1310 Sport din ’89, cu eleron și jante Ronal, într-o stare impecabilă, condusă de un domn care părea că tocmai a ieșit dintr-o reclamă anilor ’80. Omul conducea cu geamurile lăsate, fără aer condiționat, dar cu un zâmbet de parcă tocmai câștigase la loto. Și poate că, într-un fel, chiar câștigase.

Știai că?

Dacia 1310 Sport a fost produsă într-un număr limitat și a devenit un adevărat obiect de colecție. În prezent, un exemplar bine întreținut poate valora între 5.000 și 15.000 de euro, în funcție de stare și originalitate!

Am ajuns să intru în vorbă cu proprietarul la o benzinărie, unde oprise să-și „adape” bijuteria. Mihai, inginer pensionar, își restaurase mașina în garajul propriu, petrecând aproape doi ani și strângând piese din toată Europa. „Când ies cu ea, oamenii se opresc să facă poze. Copiii mei îmi zic că-s nebun, dar nevastă-mea înțelege: e pasiune, domnule, nu moft!” mi-a zis el, mângâindu-și capota mașinii ca pe un animal de companie.

Oltcit și ARO – când românii încă fabricau mașini

Să trecem acum la alte bijuterii românești care au reușit să supraviețuiască vremurilor: Oltcit și ARO. Aceste două mărci reprezintă etape diferite din istoria automobilistică a României, dar ambele au un farmec aparte care le face demne de titlul de comori naționale pe patru roți.

Oltcit-ul, acest „Citroen de Craiova”, a fost mereu privit cu un amestec de nostalgie și ironie. Mic, zgomotos și cu un design… să-i spunem „specific”, mașinuța aceasta a devenit un simbol al ingeniozității românești de a repara tot ce se poate strica. Circulă o vorbă în lumea pasionaților: „Un Oltcit nu se strică niciodată complet – doar intră într-o stare temporară de ne-funcționare.”

Mi s-a întâmplat recent să văd un Oltcit Club perfect restaurat la un eveniment de mașini clasice din Cluj. Proprietarul, un tânăr de vreo 30 de ani, mi-a povestit cu mândrie că a salvat mașina de la fier vechi și a petrecut trei ani restaurând-o. „Bunicul avea unul când eram mic și îmi promisese că-l voi moșteni. Din păcate, tata l-a vândut după ce bunicul a murit. Ăsta e omagiul meu pentru el,” mi-a explicat el, cu o emoție autentică în glas.

Să vorbim despre ARO

ARO, pe de altă parte, este o legendă în adevăratul sens al cuvântului. Acest SUV românesc a cucerit nu doar dealurile Carpaților, ci și piețe internaționale, de la Africa până în America de Sud. Robust, fiabil și capabil să meargă acolo unde alții nici nu visează, ARO a fost mândria industriei noastre auto până când managementul dezastruos și privatizările dubioase i-au pus capăt.

Astăzi, un ARO bine întreținut este mai rar decât un politician onest. Și, la fel ca și în cazul politicianului onest, când găsești unul, merită să-l păstrezi!

Cum recunoști un ARO autentic?

  • Zgomotul motorului se aude din alt județ

  • Consumă mai mult ulei decât benzină

  • Poate urca pe versanți unde și caprele se tem să meargă

  • Are cel puțin 5 pete de rugină „strategice” care, conform proprietarului, „așa trebuie să fie”

  • Interiorul miroase a o combinație de benzină, ulei și… nostalgie

Bijuteriile comunismului: Lada, Moskvici și Wartburg

Pe lângă autohtonele noastre, drumurile României ascund și alte comori venite din fostul bloc comunist. Lada, Moskvici, Skoda și Wartburg – toate aceste mașini au împânzit șoselele României înainte de ’89 și, surprinzător, câteva exemplare încă mai rezistă, provocând valuri de nostalgie printre cei care și-au trăit tinerețea în acele vremuri.

Lada, cu celebrul model 1200 (sau VAZ 2101 pentru cunoscători), era mașina visurilor multora. Simplă, robustă, ușor de reparat – calități esențiale pentru vremurile în care piesele de schimb erau mai rare decât carnea la alimentară. Astăzi, o Lada bine întreținută atrage privirile și zâmbetele oamenilor, fiind un fel de „influencer” al șoselelor, înainte ca acest termen să existe.

Moskvici și Wartburg, deși mai puțin populare, au și ele farmecul lor aparte. Îmi amintesc cum un prieten mi-a povestit că tatăl său a avut un Moskvici 408 timp de 25 de ani. „Tata spunea că mașina asta e ca nevastă-sa: uneori te enervează la culme, dar nu te lasă niciodată la greu.” O metaforă discutabilă, dar care ilustrează relația specială între acești proprietari și mașinile lor.

Povestea Trabantului

Nu putem vorbi despre mașini comuniste fără a menționa Trabantul – acest „Mercedes al Estului”, cum îl numeau glumeț germanii. Cu caroseria din duroplast (un fel de plastic întărit), motor în doi timpi și un nor de fum albăstrui care îl însoțea permanent, Trabantul era mai degrabă o motocicletă cu patru roți decât o mașină propriu-zisă.

În ciuda (sau poate tocmai datorită) acestor caracteristici, Trabantul are astăzi o comunitate de fani dedicați, care îl consideră nu doar o mașină, ci un stil de viață.

Skoda – de la comunism la Volkswagen

Skoda are o poveste aparte în blocul est-european, fiind singurul producător care a reușit să facă tranziția de la comunism la capitalism cu succes. Modelele vechi, precum Skoda 100 sau celebra Skoda 120, sunt astăzi piese de colecție.

E fascinant să compari o Skoda 120 din 1980 cu un Octavia modern și să realizezi că, deși poartă același nume, sunt produse ale unor lumi complet diferite.

Occidentalele uitate: Când Germania și Franța erau exotice

Înainte ca importul masiv de mașini second-hand să înceapă, a avea o mașină germană sau franceză era un simbol de statut în România. BMW-urile, Mercedesurile, Volkswagen-urile sau Renault-urile din anii ’70-’80 erau privite cu admirație și invidie. Astăzi, aceste modele vechi sunt tot mai rare pe șoselele noastre, ascunse în garaje sau restaurate cu grijă de pasionați.

Un Volkswagen Golf Mk1 din 1978 sau un Mercedes W123 din aceeași perioadă sunt acum comori pentru colecționari. Am avut ocazia să cunosc un domn din Sibiu, care avea în garaj un Mercedes 200D din 1976, moștenit de la tatăl său. „Tata a cumpărat mașina asta în ’85, după ce a vândut apartamentul din București și s-a mutat la țară. A fost singurul Mercedes din sat timp de 15 ani,” mi-a povestit el, arătându-mi cu mândrie tapițeria originală, conservată impecabil.

Atenție, colecționari!

Conform legislației românești actuale, mașinile de peste 30 de ani pot obține certificat de vehicul istoric de la Registrul Auto Român. Acest statut aduce avantaje fiscale, dar și restricții privind utilizarea și modificarea vehiculului. Informați-vă bine înainte de a începe un proiect de restaurare!

Ce caută colecționarii la o mașină clasică?

Când vorbim despre comori pe patru roți, trebuie să înțelegem ce face, de fapt, ca o mașină veche să fie valoroasă. Nu e doar despre vârstă – sunt mai mulți factori care contează:

  1. Originalitatea – Cât de multe piese originale mai păstrează mașina? O restaurare care respectă specificațiile fabricii valorează mai mult decât una cu modificări.
  2. Raritatea – Câte exemplare au fost produse și câte au supraviețuit? O Dacia 1100 e mult mai rară și, deci, mai valoroasă decât o Dacia 1310.
  3. Istoria – Are mașina o poveste interesantă? A aparținut unei personalități sau a participat la evenimente importante?
  4. Documentația – Există acte, facturi, cărți de service originale care să ateste proveniența și întreținerea mașinii?
  5. Starea tehnică – O mașină care merge e întotdeauna mai valoroasă decât una care stă pe butuci de ani de zile.

Pasionații din umbră: Cine salvează aceste comori?

În spatele fiecărei mașini clasice salvate de la fier vechi se află un pasionat cu o poveste. Acești oameni investesc timp, bani și suflet în hobby-ul lor, de multe ori în ciuda neînțelegerii din partea familiei sau a prietenilor. „De ce îți bați capul cu rabla asta?”, „Cu banii ăștia îți luai un BMW nou”, „Unde găsești piese pentru așa ceva?” – sunt întrebări cu care se confruntă frecvent.

Am cunoscut un astfel de pasionat pe nume Cristian, care își restaurase un Fiat 1100 din 1962 – o adevărată comoară pe roți. „Când am început proiectul, toată lumea credea că sunt nebun. Nevastă-mea amenința că mă lasă, vecinii făceau mișto de ‘conserva’ din curtea mea. După trei ani, când am ieșit prima dată cu mașina pe stradă, aceiași oameni mă opreau să facă poze cu ea.”

E fascinant să vezi cum, în era mașinilor autonome și a vehiculelor electrice, există încă oameni care apreciază simplitatea și caracterul mașinilor vechi. Pentru ei, o mașină nu e doar un mijloc de transport, ci o bucată de istorie, o operă de artă, un proiect de viață.

Unde și cum să găsești aceste bijuterii?

Te întrebi cum să pui mâna pe o astfel de comoară? Ei bine, nu e ușor, dar nici imposibil. Iată câteva locuri unde poți începe căutarea:

  • Grupuri specializate de Facebook – există comunități pentru fiecare marcă și model
  • Târguri de mașini vechi organizate periodic în orașe mari
  • Site-uri de anunțuri, unde poți găsi secțiuni dedicate mașinilor de colecție
  • Sate izolate, unde încă mai pot fi găsite „bijuterii” uitate în șuri și garaje
  • Cluburi și asociații de pasionați, care organizează întâlniri și evenimente

Experiența mea cu un mecanic old-school

Când mi-am cumpărat primul ARO 10, am avut norocul să întâlnesc pe nea Gicu, un mecanic pensionar care lucrase la uzina ARO din Câmpulung. Omul avea 70 de ani și mâini noduroase care „citeau” motorul ca pe o carte deschisă.

„Băiatu’, mașina asta o știu din fabrică. Am montat eu cutiile astea de viteze când eram tânăr,” mi-a spus el prima dată când i-am dus mașina la verificat.

Când a deschis capota, a început să vorbească cu motorul: „Ia zi, bătrâne, ce te doare? Aha, bujia a patra, știu eu.” Și avea dreptate! Fără computer, fără diagnoză electronică, doar cu urechea și experiența acumulată în zeci de ani.

Nea Gicu mi-a povestit cum, pe vremuri, fiecare mașină avea personalitatea ei. „Astea noi sunt toate la fel, ca niște roboți. Ăstea vechi, fiecare are sufletul ei. De-aia merită să le salvăm.”

Comunități și evenimente: Unde se întâlnesc pasionații

Pasiunea pentru mașinile clasice nu e una solitară. În România există numeroase comunități și cluburi unde se adună iubitorii acestor comori. Retro Mobile Club România, Retro Classics, ARO Club, Dacia Clasic – sunt doar câteva dintre organizațiile care reunesc pasionații.

Aceste cluburi organizează periodic întâlniri, parade și expoziții unde publicul poate admira bijuteriile pe patru roți. Un astfel de eveniment este „Retroparada Toamnei” de la București, unde sute de mașini clasice defilează pe bulevardele capitalei, spre încântarea publicului.

Nu-i așa că sună familiar? Te plimbi într-o duminică prin parc, și deodată auzi un concert de motoare vintage și vezi o coloană colorată de mașini care par desprinse din filme vechi. Copiii arată cu degetul, părinții le explică ce modele sunt, iar bunicii zâmbesc nostalgici, recunoscând mașinile tinereții lor.

Resurse utile pentru pasionați

  • Legislație: Registrul Auto Român – Certificare vehicule istorice
  • Comunități: Grupuri Facebook pentru fiecare marcă (Dacia Clasic, ARO Club România, etc.)
  • Evenimente: Calendarul anual al expozițiilor și paradelor de mașini clasice
  • Magazine specializate: Pentru piese de schimb și accesorii pentru mașini clasice
  • Ateliere: Lista mecanicilor specializați în restaurarea mașinilor de epocă

Să investim sau să ne bucurăm? Dilemele colecționarului român

O întrebare care frământă mulți pasionați: să tratăm mașinile clasice ca pe o investiție sau ca pe un hobby? Răspunsul nu e simplu și depinde de multe variabile.

Pe de o parte, anumite modele au crescut spectaculos în valoare în ultimii ani. O Dacia 1300 în stare perfectă, care acum 10 ani valora câteva sute de euro, poate ajunge acum la 10.000 euro sau chiar mai mult. La fel, un ARO 24 bine întreținut sau un Oltcit rar pot deveni active care își cresc valoarea în timp.

Pe de altă parte, restaurarea unei mașini clasice e rareori o afacere profitabilă dacă calculezi toate costurile. Piese rare, manoperă specializată, vopsea, tapițerie – toate acestea adunate depășesc de multe ori valoarea finală a mașinii.

Majoritatea pasionaților cu care am vorbit mi-au spus același lucru: „Nu o fac pentru bani, ci pentru suflet.” Și poate că aici stă farmecul acestui hobby – e o pasiune pură, nealterată de goana după profit. O comoară care aduce bucurie, nu doar valoare financiară.

Concluzie: De ce merită să salvăm comorile pe roți

Am ajuns la finalul călătoriei noastre printre bijuteriile automobilistice ascunse pe drumurile României. De la Dacii și ARO-uri până la Trabanturi și Mercedes-uri de epocă, aceste mașini sunt mai mult decât simple vehicule – sunt capsule ale timpului, martori ai unor ere trecute, purtătoare ale unor povești care merită spuse.

De fiecare dată când vezi o mașină clasică pe stradă, gândește-te la efortul și pasiunea din spatele ei. Gândește-te la proprietarul care petrece weekenduri întregi căutând o piesă rară, la mecanicul care își folosește experiența pentru a da viață unui motor considerat irecuperabil, la comunitatea care păstrează vie memoria unor mărci dispărute.

Și dacă te tentează să intri în această lume fascinantă a mașinilor clasice, pregătește-te pentru o aventură plină de provocări, frustrări, costuri neașteptate, dar și satisfacții imense. Pentru că nimic nu se compară cu sentimentul de a conduce o comoară pe patru roți pe care ai salvat-o de la uitare.

În fond, nu e vorba doar despre mașini, ci despre pasiune, istorie și identitate. Fiecare Dacia, ARO sau Oltcit salvat e o bucățică din istoria României păstrată pentru generațiile viitoare. Și asta, prieteni, e o misiune care merită tot efortul din lume!

Despre autor

Pasionat de mașini clasice și proprietar mândru al unui ARO 10 restaurat, autorul caută constant povești despre comorile automobilistice ale României. Când nu scrie despre mașini vechi, probabil e undeva sub o mașină, cu o cheie în mână și ulei pe față.

Verifică-ţi maşina!

Verifică Rovinieta, ITP sau RCA prin
aplicaţia Evită Amenzi.

Primeşti şi notificări SMS înainte de expirare!

Distribuie:

Alte articole

Scaunele siguranței: Codul parental pentru călătorii fără griji

Descoperiți cum să transformați fiecare călătorie într-o aventură sigură pentru copilul dvs. Alegerea corectă a scaunelor auto, instalarea adecvată și evitarea greșelilor comune sunt esențiale pentru protecția micuților în trafic. Călătoriți fără griji, respectând codul parental al siguranței rutiere.

Agent Evita-Amenzi
Timpul de răspuns variază

Agent Evita-Amenzi
Salut 👋

Cum te pot ajuta?
1:40
×
Vorbeşte cu noi