Concluzie: Între nostalgie și responsabilitate
Am pornit această călătorie prin timp cu amintirea lichidului verde care curgea prin radiatoarele Daciilor noastre de altădată. Am ajuns în prezent, unde lichidul de răcire este o componentă high-tech, cu termen de valabilitate și proprietăți specifice pentru fiecare tip de motor.
Deși putem fi nostalgici despre simplitatea mașinilor de pe vremuri, nu ne permitem să fim neglijenți cu întreținerea celor de azi. Lichidul de răcire expirat este un semnal roșu care nu trebuie ignorat – un avertisment serios că motorul tău, inima mașinii tale, e în pericol.
În lumea auto de astăzi, plină de senzori, computere și sisteme complicate, exista încă aspecte ale întreținerii care depind doar de vigilența ta. Verificarea regulată a lichidului de răcire este unul dintre ele – o chestie simplă care poate prelungi mult viața motorului tău. Nu lăsa nostalgia vechilor obiceiuri să pună în pericol mașina modernă care te duce zilnic unde ai nevoie.
Și tu, când ai verificat ultima oară lichidul de răcire al motorului tău?
Ce faci în caz de urgență?
Ce te faci când ești pe drum și vezi că acul temperaturii urcă nebunește? Iată un scenariu pe care mulți șoferi îl cunosc și câteva soluții de avarie:
- Oprește în siguranță – Găsește un loc unde poți trage pe dreapta fără să încurci traficul.
- Nu deschide imediat capota sau radiatorul – Lasă motorul să se răcească cel puțin 30 de minute. Dacă deschizi un sistem supraîncălzit, riști arsuri grave.
- Verifică nivelul lichidului – După ce s-a răcit, uită-te la nivelul din vasul de expansiune. Dacă e prea jos, probabil ai o scurgere pe undeva.
- Completează temporar – În situații disperate, poți folosi apă pentru a completa, dar doar ca să ajungi la primul service. Nu porni la drum lung cu apă în loc de lichid de răcire.
- Verifică furtunurile și curelele – De multe ori, supraîncălzirea e cauzată de o curea de pompă ruptă sau un furtun spart.
Concluzie: Între nostalgie și responsabilitate
Am pornit această călătorie prin timp cu amintirea lichidului verde care curgea prin radiatoarele Daciilor noastre de altădată. Am ajuns în prezent, unde lichidul de răcire este o componentă high-tech, cu termen de valabilitate și proprietăți specifice pentru fiecare tip de motor.
Deși putem fi nostalgici despre simplitatea mașinilor de pe vremuri, nu ne permitem să fim neglijenți cu întreținerea celor de azi. Lichidul de răcire expirat este un semnal roșu care nu trebuie ignorat – un avertisment serios că motorul tău, inima mașinii tale, e în pericol.
În lumea auto de astăzi, plină de senzori, computere și sisteme complicate, exista încă aspecte ale întreținerii care depind doar de vigilența ta. Verificarea regulată a lichidului de răcire este unul dintre ele – o chestie simplă care poate prelungi mult viața motorului tău. Nu lăsa nostalgia vechilor obiceiuri să pună în pericol mașina modernă care te duce zilnic unde ai nevoie.
Și tu, când ai verificat ultima oară lichidul de răcire al motorului tău?
Sfaturi practice pentru întreținerea sistemului de răcire
Cum verifici starea lichidului de răcire
1. Verificarea vizuală
Cu motorul rece, deschide rezervorul de expansiune și uită-te la culoarea lichidului. Trebuie să fie curat și strălucitor, fără particule plutitoare sau depuneri. Un lichid tulbure, maro sau care pute a ars e semn rău.
2. Testarea pH-ului
Poți cumpăra benzi de testare a pH-ului de la magazinele auto. Un lichid de răcire sănătos trebuie să aibă un pH între 8.5 și 10.5. Sub valoarea 7, lichidul a devenit acid și trebuie schimbat urgent.
3. Verificarea protecției la îngheț
Cu un densimetru (costă vreo 30-50 de lei), poți verifica concentrația de antigel. În România, e bine să ai o protecție până la cel puțin -25°C, ceea ce înseamnă o concentrație de aproximativ 50%.
4. Verificarea nivelului
Uită-te des la nivelul din vasul de expansiune. Dacă scade mereu, s-ar putea să ai o scurgere în sistem, care trebuie găsită și reparată cât mai repede.
5. Spălarea sistemului
La fiecare schimb de lichid de răcire, e bine să speli sistemul cu un agent de curățare special, urmat de clătire cu apă distilată, înainte de a pune lichidul nou.
Schimbarea lichidului de răcire nu e o operație foarte complicată, dar trebuie făcută cu atenție. Spre deosebire de „băieții din cartier” din anii ’90, care goleau radiatorul direct pe asfalt (o porcărie pentru mediu), astăzi lichidul de răcire uzat trebuie colectat și dus la centre specializate de reciclare, fiind considerat deșeu toxic. Poți găsi astfel de centre în aproape toate orașele mari din România, cum ar fi cele listate de Agenția Națională pentru Protecția Mediului.